ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

نورپردازی مغازه فروشگاه و مراکز خرید تجاری چگونه باید باشد؟

نورپردازی مغازه فروشگاه و مراکز خرید تجاری چگونه باید باشد؟

نورپردازی مغازه
نورپردازی مغازه فروشگاه و مراکز خرید تجاری چگونه باید باشد؟

میدونید نورپردازی چیه و چه تاثیری میتونه توی زیباتر شدن دکوراسیون داخلی مغازه و ویترین داشته باشه؟ در واقع به دانش و هنر بکارگیری روشنایی طبیعی و یا مصنویی برای نمایان کردنش در چشم بیننده، نورپردازی می گن. حالا چنانچه از عنصر نور در طراحی نورپردازی مغازه به درستی استفاده بشه؛ خصوصیات زیبایی شناسی طراحی دکوراسیون داخلی مثل رنگ، شکل و حتی بافت لوازم بکار رفته توی دکوراسیون مغازه دو چندان میشه. تازه نورپردازی خوب و مناسب میتونه به ارتقای کیفیت چیدمان مغازه شما کمک زیادی بکنه. اما در غیر این صورت، میتونه باعث افت دکور مغازه و دلزدگی بیننده هم بشه.

تاثیر نورپردازی مغازه 

نور می تونه فرم فضای مغازه رو کنترل کنه، همچنین می تونه مسیر حرکت رو مشخص کنه، بطوری که اجسام رو روشن تر کرده و روشون تاکید کنه. معماران ایرانی از دیرباز به تاثیرات حسی نور و شاعرانگی نهفته توشون واقف بودن. واسه همین هم در طراحی های بی نظیر خودشون از نورپردازی بهره جسته اند؛ خصوصاً اینکه انرژی نهفته در نورپردازی رو به خوبی شناخته و درک کرده بودند. همچنین با استفاده از زوایای نور و حرکت خورشید در شبانه روز به زیبا ترین حالت میتونیم به بازی با نور در فضای داخلی مغازه بپردازیم.

نورپردازی مغازه
طراحی نورپردازی مغازه
طراحی نورپردازی مغازه
تاثیر نورپردازی مغازه
طراحی نورپردازی مغازه
نمونه نورپردازی مناسب در مغازه
طراحی نورپردازی مغازه
نور پردازی شیک در مغازه

طراحی نورپردازی مغازه با استفاده از نور طبیعی

در مغازه های با عمق زیاد و مراکز خرید، به دلیل اینکه عمق نفوذ نور حداکثر به ۷ تا ۱۰ متر می رسه، برای روشن کردن فضای داخلی مغازه با نور طبیعی می تونیم از نورگیرهای سقفی استفاده کنیم. با ایجاد نورگیرهای سقفی و همچنین ایجاد فضایی برای رسوندن این نور به طبقات مختلف، میشه نور رو داخل فضای مغازه پخش کرد. این نکته ای بسیار ارزشمند است. حتی در فضاهایی که از دیوارها یا پنجره نور می گیرند. با ایجاد نورگیر سقفی می تونیم آرامش فضایی بیشتری ایجاد کنیم. عرض فضاهای نورگیر برای رسوندن نور به عمق مغازه، بسیار حائز اهمیته. اصلاَ نگران نباشید. ابعاد مناسب نورگیر و عرض وید، توسط معمار داخلی و متخصص نورپردازی برای مغازه تون طراحی و تعریف می شه.

نورپردازی مصنوعی و انواع آن

نورپردازی توسط المان های نوری، نورپردازی مصنوعی نامیده میشه. نورپردازی مصنوعی توی مراکز خرید ترکیبی از سه نوع نورپردازیه؛ اول، نورپردازی کلی. دیگری نورپردازی موضعی و تاکیدی و در نهایت نورپردازی دکوراتیو . برای عملکرد بهتر نور پردازی مصنوعی توی مراکز خرید بهتره هر کدوم از این سه نوع نورپردازی در مدار تنظیم جداگانه ای قرار بگیرند.

نورپردازی کلی مغازه

این نوع نورپردازی اصلی ترین حالته که به نورپردازی محیطی معروف است. درحقیقت جایگزین نور طبیعی روز می شه. این نوع روشنایی می تونه از طریق چراغ های سقفی، دیواری، رومیزی، لوسترها و حتی ترکیبی از سه نوع نورپردازی دیگه به وجود بیاد.

مطالب مرتبط: ” نورپردازی و جایگاه آن در طراحی داخلی فروشگاه و نمایشگاه 

” نورپردازی و برترین نکات طراحی و اجرای آن در دکوراسیون تجاری (بخش ۱)

 هم اکنون برای طراحی نور پردازی فضای مورد نظر خود دست به کار شوید 

” اصول نورپردازی نمای ساختمان 

نورپردازی کلی مغازه
نورپردازی مغازه پوشاک
نورپردازی کلی مغازه
طراحی نورپردازی مغازه
طراحی نورپردازی
طراحی نورپردازی مغازه
طراحی نورپردازی مغازه
نورپردازی مغازه
طراحی نورپردازی ویترین مغازه
نورپردازی ویترین مغازه پوشاک

نورپردازی کاربردی مغازه  

نورپردازی کاربردی یعنی تامین نور کافی و مناسب برای انجام هر فعالیت. فعالیت هایی رو که در مغازه تون انجام میدید، ارزیابی کنید و برای هریک از اونها نورپردازی مناسبی در نظر بگیرید. چراغ های رومیزی و آویزهای سقفی، نمونه های خوبی برای این نوع نورپردازی هستند.

نورپردازی تاکیدی مغازه

همان طور که از نامش پیداست، از این نوع نورپردازی برای تاکید بر حضور عنصری مهم و زیبا در دکوراسیون مغازه استفاده میشه. مثل تابلوهای هنری، مجسمه ها، ویترین ها، اجناس و غیره. همینطور برای ایجاد احساسی دراماتیک در فضای مغازه هم از نورپردازی تاکیدی استفاده میشه. این نوع نورپردازی حتماَ باید در کنار نورپردازی کلی و برای ارتقاء حال و هوای مغازه و مراکز خرید به کار گرفته شه. نورپردازی شناور، نورهای نقطه ای و نورپردازی خطی از انواع مهم این نوع نورپردازی هستند. این نورپردازی می تونه به ایجاد سایه-روشن در دکوراسیون و جلب نظرها به سوی قسمتی خاص از فروشگاه و غرفه به شما کمک کنه.

طراحی نورپردازی مغازه
نورپردازی تاکیدی مغازه
طراحی نورپردازی مغازه
نمونه نورپردازی تاکیدی مغازه کفش فروشی

نورپردازی دکوراتیو مغازه

در این نوع نورپردازی، ویژگی های فیزیکی چراغ ها به اندازه نوری که از آن ها منتشر می شه اهمیت داره. حتی می تونه سبک دکوراسیون مغازه رو تعریف کنه. پس این نورپردازی، بیشتر دارای جنبه دکوراتیوه و به تعیین سبک دکوراسیون کمک می کند.

نحوه توضیح نور در نورپردازی مغازه 

یکی از عوامل موثر در تعیین زیبایی نورپردازی مغازه، نحوه توضیع نوره. به طوری که اگه از نوردهی چند جهته استفاده شه کلیه فضای داخل مغازه به طور یکسان و به یک اندازه روشن خواهند شد. مثل نور سقف در مرکز مغازه. در حالتی دیگر توضیع نور می تونه به صورت یک جهته باشه؛ به طوری که نور همچون یک منبع پروژکتوری تنها قسمتی مشخص از فضا رو به طور کامل و قسمت های دیگه رو به طور ناقص روشن می کنه. شکل و اندازه قاب منبع نور می تونه نحوه توضیع اونو تعیین کنه. بنابر این هنگام خرید منبع نور به قاب اطرافش به خوبی دقت کنید.

نورپردازی بالاتاب و پایین تاب در مغازه

نورپردازی بالاتاب یک مغازه اثری مشابه دیوارها در نور بر ابعاد فضای مغازه داره. واسه همین هم این نورپردازی، نوری به شدت پراکنده رو ارائه میده. در اکثر مواقع احساس حجم رو افزایش داده، و فضای مغازه رو وسیع تر می کنه. همچنین با بازتابش نور از سقف، احساس سبک باری رو به بیننده القا می کنه. مغازه ای که به این روش و به طور غیر مستقیم روشن می شه، فضایی لطیف است و محیطی زیباتر رو به مخاطب عرضه می کنه ؛ در حالی که فضای مغازه ای که با نور پایین تاب و بی مانع روشن شده، بیشتر تو کارهای موردی و متمرکز به کار می آد.

نورپردازی مغازه
نورپردازی پایین تاب مغازه
طراحی نورپردازی مغازه
نورپردازی مغازه
نورپردازی مغازه
طراحی نورپردازی مغازه دوچرخه فروشی
نورپردازی مغازه
نورپردازی مغازه لوازم ورزشی

نورپردازی بالاتاب می تونه از دیوارها ، کف یا حتی مبلمان مجزای داخل فضا منبعث بشه. چنانچه بخواهیم نورپردازی بالاتاب موثری داشته باشیم، نور بایستی منتشر شده و به تمامی نقاط جاری بشه. همچنین منبع نور نباید بیش از حد به سقف نزدیک باشه. بلکه به منظور اجتناب از خیره شدن نگاه بایستی بالاتر از تراز چشم انسان قرار بگیره. به همین دلیل نورپردازی بالاتاب دیوار در فضای مغازه ای با سقف کوتاه، اصولاَ بی معنی ست. در این مورد به خصوص راه حل مناسب، استفاده از نور بالاتاب توکار نصب شده در کف هستش. یا به کار بردن یک منبع نور پخش تر که به وسیله ی ویترین ها از نظر پنهان باشه.

نورپردازی مغازه
نورپردازی ویترین مغازه
نورپردازی مغازه
نورپردازی مغازه لباس عروش فروشی
نورپردازی مغازه
طراحی نورپردازی مغازه

نورپردازی مناسب مزون
نمونه نورپردازی مزون عروس

زمانی که از نورهای پایین تاب کم ولتاژ استفاده می کنید به سوژه ای که می خواهید بهش نور تابیده شه، دقیق شید. بهتره نورهای پایین تاب مورد نظر رو بر مرکز یک تصویر و یا از بالا به یک میز بتابونید. پشنهاد میکنیم از تعبیه منابع نور به شکل قرینه بپرهیزید.

نکته پایانی و البته مهم

سعی کردیم تو این مقاله مهمترین عوامل طراحی نورپرازی مغازه که سبب زیبایی بیشتر و جلب رضایت شما و مشتری های مغازه تون میشه رو بهتون معرفی کنیم. البته درنظر داشته باشید که توجه به کیفیت اجناس، داشتن فروشنده حرفه ای، ویترین شیک و مناسب، نزاکت و رفتار خوب کادر فروشگاه و داشتن تبلیغات ازجمله مهمترین عوامل در جذب و جلب رضایت مشتری ها هستن. اما در کنارش، از طراحی داخلی مغازه و توجه به نورپردازی مناسب هم نباید غافل بشید. جهت بهره مندی از خدمات مشاوره طراحی داخلی و نورپردازی مغازه خود ، می تونید با کارشناسان و طراحان معماری بوم آور تماس بگیرید. همچنین جهت دیدن نمونه کارهای نورپردازی و تجاری ما میتونید روی آنها کلیک کنید.

تحریریه توسط گروه طراحان معماری بوم آور (www.boomavar.ir)

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *