ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

نورپردازی در فضای داخلی و تاثیرگذاری چشمگیر بر زیبایی فضا

وقتی نوبت به طراحی فضاهای زندگی می‌رسد اغلب افراد بر روی مبلمان، رنگ‌ها و دکوراسیون چیدمان شده در فضا تمرکز می‌کنند. با این حال، آیتم مهمی که می‌تواند بر کل محیط اثر بگذارد و اغلب نادیده گرفته می‌شود، نورپردازی در فضای داخلی است.

اهمیت نورپردازی در طراحی داخلی

نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی فقط برای روشن کردن یک فضا نیست، بلکه وجود این آیتم حالت  روحی افراد را تنظیم می‌کند، فضایی دلپذیر ایجاد کرده و زیبایی فضایی که به دقت طراحی شده است را برجسته می‌سازد. در ادامه به اهمیت نورپردازی در طراحی داخلی و چگونگی استفاده از آن برای تبدیل خانه خود به یک مکان دنج و جذاب را، بررسی خواهیم کرد.

  • تنظیم حالت روحی

تصور کنید بعد از یک روز طولانی وارد اتاقی می‌شوید که نور ملایمی دارد. فوراً احساس آرامش و راحتی می‌کنید. این جادوی نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی است. نورپردازی مناسب، می‌تواند حالات مختلفی در افراد ایجاد کند و احساسات خاصی را در آن‌ها برانگیزد.

وجود نور ملایم و یا فضاهای کم‌نور در اتاق‌خواب به ویژه باعث ایجاد فضایی آرام می‌شود که برای تجربه خواب عمیق بسیار مناسب است. از سوی دیگر نورپردازی روشن و متمرکز در آشپزخانه، عملکرد و کارایی افراد را در هنگام تهیه غذا بهتر می‌کند.

  • تقویت زیبایی‌شناسی

آیا تا به حال توجه کرده‌اید که چطور یک اتاق با نور خوب پرجنب و جوش‌تر و جذاب‌تر به نظر می‌رسد؟ استفاده از نورپردازی، برای برجسته‌کردن یک تابلوی نقاشی زیبا یا دیوارها به خانه شما عمق می‌بخشد. در مقابل، نور ناکافی ممکن است باعث شود وسایل و دکوراسیونی که با دقت انتخاب کرده‌اید، چندان به چشم نیایند.

  • جادارتر کردن اتاق‌ها

نور، نقش مهمی در درک ما از اندازه یک اتاق دارد. نور کافی می‌تواند فضای کوچک را بازتر و جادار تر جلوه بدهد، در حالی که وجود نور کافی می‌تواند یک فضای بسته و فشرده ایجاد کند. با قرار دادن درست آینه‌ها و استفاده از سطوح بازتابنده، می‌توانید تأثیر نور را در فضا به حداکثر برسانید و توهم فضای بزرگتر و جذاب‌تر را ایجاد کنید.

  • پذیرش نور طبیعی

زیبایی نور طبیعی را نمی‌توان نادیده گرفت. وجود پنجره‌ها و نورگیرهای بزرگ در طراحی فضای شما باعث می‌شود نور طبیعی به خانه شما بتابد و حس طراوت و سرزندگی را با خود به همراه بیاورد. وجود نور طبیعی، نه تنها سبب صرفه‌جویی در مصرف برق می‌شود، بلکه رفاه کلی و فضایی باز را با خود به ارمغان می‌آورد.

نور طبیعی چه تاثیری در طراحی داخلی دارد؟

نورخورشید یک عامل مهم در طراحی دکوراسیون داخلی بوده و به اندازه نور مصنوعی مهم است. تابش نور روز به یک اتاق نشیمن بزرگ، احساس روشنی و باز شدن را در فضا ایجاد می کند.

اهمیت نورپردازی در طراحی داخلی

پیشنهاد مطالعه: دکوراسیون مسکونی

تاثیر نور مصنوعی در طراحی داخلی

نور مصنوعی تحریک بصری ایجاد می کند. ما همیشه به سمت روشن‌ترین نقطه اتاق کشیده می‌شویم، مثلا در آشپزخانه، وجود میز ناهارخوری با سطح براق نورهای محیطی را گرفته و نور ظریفی را به سطوح عمودی مانند کمدها  و کابینت‌ها می‌تابانند. ایجاد این نوع نور مصنوعی برای تهیه غذا، درست کردن نوشیدنی یا دیدن آنچه در داخل کمد است، مهم است.

نورپردازی دکوراتیو در طراحی داخلی چیست؟

نورپردازی تزیینی مانند وجود یک آویز دراماتیک، نور دیواری جالب یا آویزان کردن لامپ مخصوص، چیزی بیش از افزودن اشیاء جذاب به اتاق است.  مثلا برای تجربه کردن آرامش در بعدازظهر، می‌توانید فقط نورهای تزئینی را برای تماشای تلویزیون روشن کنید، یا کتاب خود را زیر یک لامپ زیبا بخوانید.

نورپردازی معماری در طراحی داخلی چیست؟

نورپردازی معماری، ترکیبی از نورهای مخفی قرار گرفته در معماری یا نازک‌کاری‌هاست. نورهای پایین، نورهای بالا، چراغ های نوار LED، نورپردازی کف و غیره برای ایجاد یک فضای نورانی، جالب هستند.

در یک خانه قدیمی، ممکن است گچ‌کاری جالبی داشته باشید که می‌توان آن را با نورپردازی معماری برجسته کرد، یا ستون‌هایی داشته باشید که لامپ‌ها می‌توانند از پایین آن‌ها روشن شوند. قرار دادن چند نور بالا در نزدیکی درب یا در آستانه پنجره، می‌تواند نمای شما را قاب‌بندی کند.

 

نتیجه‌گیری

نورپردازی نقش مهمی در طراحی دکوراسیون داخلی داشته و این قدرت را دارد که یک اتاق را با ایجاد محیط، تقویت رنگ‌ها، بافت‌ها و برجسته کردن معماری انجام شده، تغییر دهد. درک علم پشت نورپردازی و تاثیر آن بر یک فضا می‌تواند به صاحبان خانه و طراحان کمک کند تا فضایی کاربردی و جذاب را در هر اتاقی ایجاد کنند. در این مقاله نقش نورپردازی: تاثیرگذاری چشمگیر بر زیبایی و حس فضای داخلی را بررسی کردیم.

آنچه از این بررسی مشخص شد آن‌که نورپردازی در طراحی داخلی یک هنر است که فراتر از نورپردازی صرف یک اتاق است و این قدرت را دارد که بر احساسات افراد تأثیر بگذارد، زیبایی فضاها را افزایش داده و یک محیط راحت و کاربردی برای افراد ایجاد کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت بوم آور مراجعه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *