ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

طراحی نما کلاسیک در ۲۰۲۳

طراحی نما کلاسیک : طراحی نمای ساختمان یکی از موارد بسیار مهم در ساختمان سازی می باشد، چرا که نمای ساختمان اولین قسمت از ساختمان است که مورد توجه بیننده قرار می گیرد. نمای خارجی در معرض دید عموم است، از این رو بهتر است درهنگام طراحی ساختمان های تجاری و مسکونی، طراحی ویلا و حتی بازسازی نما، در انتخاب سبک حساسیت لازم را به خرج دهید. بسیاری معتقد هستند که نما به عنوان ویترین ساختمان باید توجه بیننده را جلب کند. اگر ساختمانی دارای زیبایی و جذابیت نباشد، ارزش ملک را تحت تاثیر قرار می دهد و از قیمت آن می کاهد. درایران سبک کلاسیک در طراحی نما و دکوراسیون داخلی به دلیل ویژگی هایی که دارد توجه اکثر افراد و طراحان را به خود جلب کرده است. اگر شما از طرفداران این سبک هستید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا با طراحی نما کلاسیک به عنوان یکی از سبک های طراحی ساختمان بیشتر آشنا شویم.

 

ویژگی های طراحی نما کلاسیک

نمای کلاسیک (Classic Facade) به فرهنگ معماری کشور نزدیک است و از عناصر مختلف تاریخی و هنری و ترکیب آنها برای باشکوه جلوه دادن ساختمان استفاده می شود. نمای کلاسیک به معماری سنتی نزدیک است و به دلیل لوکس تر بودن نسبت به سایر نما ها مانند نماهای مدرن، پرطرفدار ترین سبک از گذشته تا کنون بین مردم ایران بوده است و طرفداران زیادی دارد. در این سبک از عناصر منقوش شده به طرح های اصیل ایرانی استفاده می شود. در ادامه المان ها و عناصر قابل استفاده در طراحی نما کلاسیک را ذکر خواهیم کرد.

 

 

 

طراحی نما کلاسیک
طراحی نما کلاسیک

عناصر و المانهای مورد استفاده در سبک کلاسیک

در اجرا و طراحی نما کلاسیک استفاده از عناصر زیر رایج است:

  • طرح و نقش های سنتی
  • استفاده از آجر در طراحی نما کلاسیک
  • به کارگیری سرستون‌ها و کله گاوی‌ها
  • قوس‌ های بزرگ دارای نقش ‌های برجسته
  • استفاده از انواع کتیبه، گلویی‌ها، هلال و قاب پنجره
  • پنجره‌ های گنبدی شکل با شیشه‌های رنگارنگ
  • نقوش اصیل ایرانی در آرایش معماری
  • استفاده از ستون‌های کوتاه تزیینی و ستون هایی با سرستون‌های تزیین شده و سطح مقطع دایره

مصالح مورد استفاده در اجرای نمای کلاسیک

به دلیل استفاده از مصالح خاص و با کیفیت در ساخت نما در طراحی کلاسیک، نما لوکس و لاکچری به نظر می رسد. با اجرا و طراحی نما کلاسیک در ساختمان، حداقل تا ۱۵ درصد بر ارزش اقتصادی بنا افزوده خواهد شد. پرکاربردترین متریالی که در اجرا و ساخت این نما به کاربرده می شود، مصالح سنگی هستند. در طراحی نما کلاسیک از مصالح گران قیمت مانند سنگ مرمر طبیعی، سنگ گرانیت و سنگ ترواورتن استفاده می شود. این نوع متریال ساختمانی با برخورداری از مقاومت و استحکام بالا در برابر عوامل جوی و ضربه خارجی، جلوه‌ی ویژه‌ای را به نمای کلاسیک می بخشند. استفاده از مصالح سیمانی نیز به دلیل صرفه اقتصادی بیشتر نسبت به سنگ طبیعی نیز در ساخت این نما رایج است.

 

تفاوت نمای رومی و طراحی نما کلاسیک ایرانی چیست؟

ورود نمای کلاسیک به عنوان یک سبک طراحی نما در ایران زمان مشخصی دارد. در ایران باستان و پس از رواج یافتن شهرسازی مدرن اهمیت طراحی نما مورد توجه قرار گرفت. تا قبل از آن طراحی ساختمان ها و معماری از معماری بومی یا اقلیمی پیروی می کرد.

در گذشته و در امپراطوری ایران باستان، نوعی از معماری و ساخت بنا، مشابه سبک کلاسیک امروزی، در طراحی ساختمان مورد توجه بوده است. به طور مثال برخی آثار به جای مانده از بنا های تاریخی ایران باستان مانند تخت جمشید و دیگر مکان های تاریخی، شامل عناصری مانند سرستون، مجسمه های سنگی، ستون های قطور و بلند و کتیبه های سنگی می باشد. این عناصر در معماری کلاسیک ایرانی با ویژگی های معماری روم باستان، شباهت هایی دارند به طوری که امروزه طراحی نما کلاسیک ایرانی به اشتباه با نام نمای رومی شناخته می شود. از تفاوت های این دو سبک می توان به ظرافت بیشتر سبک کلاسیک نسبت به نمای رومی اشاره کرد. به طور مثال در نمای رومی ستون ها به سبک دوریک و یونیک دیده می شوند، اما در سبک کلاسیک از ستون ها با تزئینات متفاوت تر و جزئیات بیشتر همراه با طرح و نقش های ظریف ایرانی استفاده می شود. طراحی نما کلاسیک بیشتر بیانگر اصالت ایرانی است، اما سبک نمای رومی در ساختمان ها بیش تر حس ابهت و کاخ نشینی را به افراد می دهد

 

نتیجه گیری در باب طراحی نما کلاسیک

انتخاب سبک مناسب در طراحی نمای ساختمان علاوه بر سلیقه و بودجه افراد، به زیبایی‌شناسی، مسائل فرهنگی و جغرافیای شهری نیز مربوط می‌شود و به این مسائل نیز باید توجه کرد. در این مقاله به معرفی طراحی نما کلاسیک، کاربرد عناصر و نقوش ایرانی در این سبک و تفاوت آن با طراحی نمای رومی پرداختیم. امیدواریم که از خواندن این مطلب لذت برده باشید.

گروه طراحان معماران بوم آور با بهره گیری از تیمی خلاق و دانش آموخته های طراحی و دکوراسیون داخلی آماده ارائه خدمات تخصصی طراحی دکوراسیون داخلی منزل مسکونی (از صفر تا صد پروژه) می باشد. چنانچه علاقه مند هستید طراحی نمای خود را به نمای کلاسیک را تغییر دهید می توانید با ما در تماس باشید. همچنین جهت دیدن نمونه کارهای طراحی نما کلاسیک ما می توانید اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *