ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

طراحی نمای رومی

سبک نمای رومی یکی از محبوب ترین سبک های طراحی ساختمان در ایران است. در این سبک از جزئیات پیچیده و تزئینی برای به حداکثر رساندن زیبایی و عملکرد استفاده می شود. طراحی نمای رومی بسیار منحصر بفرد است و به افراد حس کاخ نشینی می دهد. در این مقاله می خواهیم با این سبک در طراحی نما و اصول بکارگیری و اجرای آن در طراحی ساختمان آشنا شویم. اگر شما هم قصد ساخت و بازسازی نما دارید و به این سبک علاقه مند هستید با ما همراه باشید.

تاریخچه طراحی نمای رومی

طراحی نما به سبک رومی به دوران تمدن روم باستان برمیگردد. در زمان امپراطوری روم استفاده ازستون های دوریک و یونیک، کتیبه ها و سردر های مجلل، ایوان ورودی و سنگ تراش ها، تزئینات و بسیاری جزئیات دیگر بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته بود.

بناهای بازمانده قبل از اسلام در ایران باستان و آثار به جای مانده از اماکن تاریخی مانند تخت جمشید بیانگر استفاده از صراحی‌ها، مجسمه‌های سنگی، کتیبه‌ها و ستون‌های بلند سنگی در امپراطوی ایران باستان در آن زمان بوده است. به دلیل وجود این اشتراکات و تاثیرات فرهنگی این دو امپراطوری بزرگ،طراحی نمای رومی که تلفیقی از معماری شرق و غرب است بوجود آمد و به تدریج در ایران رواج یافت که امروزه بیشتر به نمای رومی شناخته می شود. درواقع نمای رومی نمایی است که با دیدن آن حس شکوه ، تجمل و ابهت به بیننده‌ القا می‌شود.

ویژگی های نمای رومی

ساختمان با طراحی نمای رومی بنایی است که در آن از جزئیات، المان ها و نقش و نگارهای متعددی استفاده شده است. علاوه بر این مهم ترین ویژگی نمای رومی تقارن میان دو طرف آن است. در ادامه ویژگی های کلی این سبک را بیان خواهیم کرد.

  • طراحی رومی بیشترین جزییات را نسبت به سایر سبک های طراحی ساختمان دارد.
  • در این سبک قوس های زیبای منحنی و گرد به صورت عریض اجرا می شوند که موجب القای حس راحتی و آرامش در انسان می شود.
  •  در این سبک محبوب و پرطرفدار سقف ها به صورت بلند ساخته می شوند که علاوه بر ایجاد جلال و شکوه در ساختمان امکان استفاده از پنجره های بلند را فراهم می کند.
  • المان ها، مجسمه های سنگی، صراحی ها و سر ستون ها اصلی ترین ویژگی این سبک است.
  • در این سبک ستون ها به صورت دوریک و یونیک طراحی می شوند.
  • به دلیل وجود جزییات بیشتر در طراحی نمای رومی هزینه بیشتری به همراه دارد.
  • متقارن بودن نما از نظر فاصله بین ستون ها و تعداد و اندازه پنجره ها از ویژگی های دیگر طراحی رومی نمای ساختمان است.

متریال و رنگ های قابل استفاده در طراحی نمای رومی

متریال و رنگ های قابل استفاده در طراحی نمای رومی

نمای رومی یکی از پرکارترین نماهاست که برای اجرای آن چند نوع متریال به کار برده می شود. هزینه اجرای این نما در مقایسه با سایرسبک ها کمی بالاتر است زیرا متریال اصلی برای اجرای این نما سنگ است و سنگ نیز دارای انواع و قیمت های متفاوتی می باشد. علاوه بر سنگ، از مصالح مشابه دیگری برای کاهش هزینه ها می توان استفاده کرد که در ادامه به آن می پردازیم.

جنس متریال

رایج ترین مصالح ساختمانی در اجرای طراحی نمای رومی سنگ طبیعی است و بناهای رومی را با سنگ می شناسند.

 از جمله این سنگ ها تراورتن، گرانیت، سنگ آهک و مرمر را می توان نام برد. اما برای اجرای نمای رومی با سنگ باید هزینه بیشتری پرداخت. در صورتی که کارفرما از بودجه‌ی کافی برای اجرای نمای رومی با سنگ برخوردار نباشد، می‌توان از مصالح جایگزین استفاده کرد. متریال های جایگزینی که در طراحی نمای رومی استفاده می شود شامل موارد زیر است:

  • سیمان
  • سرامیک
  • مصالح پیش ساخته(پلی استایرن)
  • GFRC
  • وغیره

متریال های اصیل مانند چوب نیز در این سبک خود را جای داده اند. هزینه نهایی اجرا و ساخت این نما نسبت به جنس متریالی که استفاده می شود متغیر است. بدیهی است که استفاده از سنگ طبیعی در طراحی نمای رومی هزینه بیشتری نسبت به سایر متریال خواهد داشت. علاوه بر جنس متریال ارتفاع ساختمان، نوع المان، موقعیت جغرافیایی و روش اجرای نما از دیگر موارد تاثیر گذار بر هزینه اجرای آن است.

 

رنگ متریال درسبک نمای رومی

اغلب رنگ هایی که در نمای رومی استفاده می شود رنگ های روشن و خنثی است. به کار بردن رنگ های روشن و خنثی مانند سفید در طراحی نما به بنا ابهت و عظمت می دهد. استفاده از رنگ های گرم مانند نسکافه ای و کرم نیز رواج دارد.

نتیجه گیری

برای به وجود آوردن حس بزرگی و قدرت در بنای خود طراحی نمای رومی بهترین انتخاب است. نمای رومی در ایران بسیار پر طرفدار است و تعداد بناهای طراحی شده با نمای رومی در کشور ما کم نیست. در این مقاله سعی کردیم شما را با این سبک طراحی و متریال قابل استفاده در آن بیشتر آشنا کنیم. ممنون که تا پایان با ما همراه بودید.

گروه طراحان معماران بوم آور با بهره گیری از تیمی خلاق و دانش آموخته جهت انجام پروژه و آشنایی با طراحی نما رومی (از صفر تا صد پروژه) پاسخگوی شما عزیزان است. چنانچه علاقه مند هستید نمای ساختمان خود را با ساتفاده از طراحی نمای رومی را تغییر دهید می توانید با ما در تماس باشید.  همچنین جهت دیدن نمونه طراحی نما رومی و انجام  اجرا انواع نما رومی می توانید اینجا کلیک کنید.

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *