ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

تفاوت­ عرصه و اعیان چیست ؟| مشاوره تخصصی گروه بوم آور

تفاوت­ عرصه و اعیان چیست ؟

عرصه و اعیان دو مفهوم مهم در زمینه املاک و حقوق ساختمانی است. به طور کلی بنابر تعاریف قانونی، به زمینی که برروی آن ساختمان یا بنایی ساخته می­شود عرصه، و به آن ساختمان یا بنا اعیان گفته می­شود. اعیان می­تواند کاربری­های مختلفی از جمله مسکونی، اداری، تجاری و غیره داشته باشد. 

تفاوت­ عرصه و اعیان چیست + اگر تا به­حال قراداد ملکی انجام داده باشید احتمالا واژه­های عرصه و اعیان به گوشتان خورده است. اما چقدر با این دو مفهوم آشنا هستید؟ تفاوت­ عرصه و اعیان چیست؟ در و اقع عرصه و اعیان دو مفهوم مهم در زمینه املاک و حقوق ساختمانی است. در این مقاله این دو مفهوم و تفاوت­های عرصه و اعیان را بررسی خواهیم کرد.

 انواع تفاوت عرصه و اعیان چیست؟

بهتر است قبل از پاسخ به پرسش تفاوت­ عرصه و اعیان چیست، به معرفی این دو مفهوم بپردازیم. بنابر تعاریف قانونی، به زمینی که برروی آن ساختمان یا بنایی ساخته می­شود عرصه، و به آن ساختمان یا بنا اعیان گفته می­شود. اعیان می­تواند کاربری­های مختلفی از جمله مسکونی، اداری، تجاری و غیره داشته باشد.

 

 

تفاوت­ عرصه و اعیان | تفاوت عرصه و عیان چیست ؟
تفاوت­ عرصه و اعیان | تفاوت عرصه و عیان چیست ؟

تفاوت­های عرصه و اعیان چیست؟

شاید معنای این دو واژه ساده باشد، اما با یک مثال به اهمیت بالای درک تفاوت­های عرصه و اعیان پی خواهید برد, لذا اگر میخواهید به سوال تفاوت عرصه و عیان چیست پی ببرید به مثال زیر که در باب سوال تفاوت عرصه و عیان چیست است توجه فرمایید

فرض کنید شما شش دانگ کامل یک ساختمان که شامل عرصه و اعیان است را خریداری کرده­اید و تصمیم دارید که ملک خود را با هدف ساخت یک آپارتمان ۴ طبقه تخریب کنید. بدیهی است که برای هر واحد مجزا در ساختمان ۴ طبقه­ای جدید، یک سند جداگانه با عرصه و اعیان مشخص صادر خواهد شد.

این بدان معنی است سند شما دیگر به­صورت شش دانگ کامل عرصه و اعیان نیست و تبدیل به چند سند مجزا می‌شود. در نتیجه مالک هر واحد، تنها به اندازه سهم واحد خود، در عرصه و اعیان سهیم خواهد بود. به­طور کلی هر سند واحد جدید، شامل یک واحد آپارتمان و درصدی مشخص از عرصه (ملک) است. البته در برخی مواقع مانند املاک اوقافی، مالک عرصه و اعیان متفاوت است. 

انواع تفاوت عرصه و عیان چیست

تفاوت عرصه و اعیان در املاک اوقافی

همانطور که گفتیم یکی از موارد تفاوت عرصه و اعیان ملک­های وقفی است. هنگامی که شما یک ملک، زمین، ویلا و یا ساختمان اوقافی را خریداری می­کنید، تبدیل به صاحب و مالک آن می­شوید. با این­حال شما تنها مالک اعیان خواهید بود و مالک عرصه یا زمین، اداره کل اوقاف و امور خیریه خواهد بود. از این رو برای استفاده از ملک اوقافی مورد نظر، باید سالانه مقداری به­عنوان اجاره­بها به این اداره بپردازید و این موضوع یکی ازنکات و تفاوت­های عرصه و اعیان املاک اوقافی در مقایسه با سایر ملک و زمین­ها است. لازم به ذکر است که تصمیم­گیری درباره­ی هر نوع معامله و نقل و انتقال نیز برعهده­ی اداره­ اوقاف بوده و این اداره باید در جریان تمام امور نقل و انتقالی مربوط به املاک موقوفی باشد.

 

تعیین مقدار عرصه و اعیان

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که تفاوت عرصه و اعیان در تعیین سهم و مقدار به چه صورت است و این دو دقیقا به کدام صورت تفکیک می­شوند؟ در این بخش به این موضوع می­پردازیم.

تعیین مقدار عرصه به چه صورت است؟

تفکیک و تعیین مقدار عرصه، از طریق ارسال درخواست رسمی صاحب یا سازنده و یا نماینده و وکیل قانونی او به شهرداری منطقه صورت می­پذیرد. فرآیند تعیین مقدار عرصه به این گونه است که شهرداری منطقه، بنابر درخواست مالک، و پس از دریافت مدارک لازم، محدوده­ی پلاک ثبتی و نقشه تفکیکی را مشخص کرده و در اختیار مالک یا سازنده قرار می­دهد.

در مرحله­ بعدی نقشه مصوب به همراه مدارک لازم، جهت بررسی، مطابقت و تائید صحت به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه خواهد شد. کارشناسان سازمان ثبت اسناد با مراجعه به آدرس ملک، نسبت به مطابقت نقشه با ملک مورد نظر و همچنین عدم تجاوز ملک و ساختمان به معابر و همسایگان اقدام می­نماید. در آخرین مرحلله و پس از صدور گواهی، انجام سایر مراحل اداری و پرداخت هزینه لازم، مالک یا سازنده می­تواند تفکیک عرصه را دریافت کند.

مقدار اعیان چگونه مشخص می­شود؟

پس از اتمام ساخت و ساز و دریافت پایان کار، مالک (یا سازنده) باید به اداره ثبت اسناد مراجعه کرده و درخواست خود مبنی بر تفکیک اعیان را ثبت نمایند. در مرحله بعد، کارشناس اداره ثبت اسناد و املاک و نقشه­بردار، نقشه کامل شامل موارد مشاعی را بررسی کرده و بعد از نتیجه گیری، صورت­جلسه تهیه می­شود. در مراحل بعد با انجام موارد اداری و پرداخت هزینه­ها، سند مربوط به اعیان به مالک یا سازنده تحویل داده خواهد­شد.

کلام آخر در باب تفاوت عرصه و عیان چیست

در این مقاله تفاوت­ عرصه و اعیان را بررسی نمودیم و به پاسخ تفاوت عرصه و عیان چیست پاسخ دادیم. گروه طراحان معماران بوم ­آور با بهره ­گیری از تیمی خلاق و دانش آموخته­ های عمران و معماری، آماده ارائه خدمات تخصصی و مشاوره در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون (از صفر تا صد پروژه) می­باشد. چنانچه علاقه­ مند هستید دکوراسیون خود را تغییر دهید، می توانید با ما در تماس باشید.  همچنین جهت دیدن نمونه پروژه ­های طراحی و اجرای انواع دکوراسیون توسط تیم خلاق بوم ­آور، اینجا کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *