ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

انواع قرارداد ساخت جهت پروژه ­های عمرانی ساختمانی

انواع قرارداد ساخت جهت پروژه ­های عمرانی و ساختمانی

 

 

انواع قرارداد ساخت جهت پروژه ­های عمرانی ساختمانی: امروزه با توجه به اهمیت پروژه­های عمرانی، رکن اساسی انجام هر پروژه­ تنظیم و انعقاد قرارداد است. قرارداد ساخت، سندی است برای ایجاد یک توافق میان اشخاص درگیر پروژه مانند کارفرما، طراح و مجری که مسئولیت­ها، حقوق و وظایف طرفین را تعیین می­کند. انواع قرارداد ساخت پروژه ­های عمرانی و ساختمانی از نظر اجرا را می­توان به چندین دسته تک عاملی، دو عاملی، سه عاملی، چهار عاملی و سیستم قراردادی یکپارچه طبقه بندی کرد.

در این مقاله انواع قرارداد ساخت پروژه­ های عمرانی را شرح خواهیم داد. تا پایان با ما همراه باشید.

 

 

 

انواع قرارداد ساخت جهت پروژه ­های عمرانی و ساختمانی
انواع قرارداد ساخت جهت پروژه ­های عمرانی و ساختمانی

 

انواع قرارداد ساخت پروژه­ های عمرانی از نظر اجرا

انواع قرارداد ساخت پروژه­های عمرانی شامل موارد زیر است:

 

انواع قرارداد ساخت جهت پروژه ­های عمرانی و ساختمانی : قرارداد عمرانی تک عاملی یا امانی

قرارداد عمرانی امانی In House که به آن پیمان امانی نیز گفته می­شود، یکی از قدیمی ­ترین انواع قرارداد ساخت پروژه­ های عمرانی است. مطابق این قرارداد هیچ مسئولیتی بر عهده پیمانکار برون سازمانی نیست و کارفرما تمام وظایف را انجام می­دهد.  وظایف کارفرما در این نوع قرارداد شامل موارد زیر است:

  • تامین مالی پروژه
  • تامین مصالح و ماشین آلات
  • طراحی و ساخت پروژه
  • مدیریت اجرای پروژه

این نوع قرارداد بیشتر در پروژه­های ساخت و ساز کوچک استفاده می­شود. مزایای اصلی قرارداد تک عاملی شامل مواردی چون صرفه ­جویی در هزینه ­ها با حذف سود و سایر مسائل مربوط به پیمانکار و ایجاد فرصت اشتغال برای نیرو­های تحت استخدام سازمان است. از جمله معایب قرارداد تک عاملی می­توان به عدم استقبال شرکت­های بزرگ و معتبر از این روش اشاره کرد.

قرارداد ساخت دو عاملی

امروزه به­دلایل زیادی از جمله عدم بکارگیری روش سنتی تک عاملی در پروژه­های بزرگ، استفاده از نوع دیگری از انواع قرارداد ساخت پروژه ­های عمرانی، موسوم به قرارداد دو عاملی رایج شده است. در این روش بررسی طرح اولیه، تهیه و تنظیم قرارداد و مسئولیت­های مالی بر عهده کارفرما و مراحل طراحی و ساخت، تهیه، نصب و تجهیزات، بر عهده پیمانکار می­باشد.

قرارداد ساخت سه عاملی

در این نوع قرارداد، همانطور که از نامش پیداست، سه عامل کارفرما، پیمانکار و مشاور در پیشبرد پروژه دخیل هستند. روش  قرارداد سه عاملی، به­عنوان یکی از رایج ­ترین انواع قرارداد ساخت پروژه ­های عمرانی، به این صورت است که ابتدا کارفرما با کمک مشاور، طراحی پروژه را انجام داده و اجرای آن را به پیمانکار می­سپارد. در این نوع قرارداد نیز مسئولیت تامین مالی پروژه همچنان بر عهده کارفرما می­باشد.

قرارداد ساخت ۴ عاملی

در این نوع قراداد از انواع قرارداد ساخت پروژه­های عمرانی و ساختمانی، علاوه بر کارفرما، پیمانکار و مشاور، عامل چهارمی جهت مدیریت پروژه نیز باید حضور داشته باشد. عامل چهارم در این نوع قرارداد ساخت شامل موارد زیر است:

  1. پیمانکاری مدیریت یا مدیریت طرح Management Contract)): در این مورد عامل چهارم می­تواند نماینده کارفرما و یا هیئتی متشکل از نمایندگان کارفرما و پیمانکار باشند. وظیفه عامل چهارم مدیریت پروژه از ابتدا تا انتهای کار است.
  2. مدیریت ساخت (Construction Management): مطابق این روش قراردادی کارفرما وظیفه مدیریت پروژه را برعهده دارد. تفاوت این روش با مدیریت طرح این است که عامل چهارم در مدیریت طرح قدرت اجرایی دارد اما در روش مدیریت ساخت، عامل چهارم تنها به­عنوان مشاور پروژه شناخته می­شود.
  3. مدیریت پیمان یا مدیریت پروژه (Project Management): عامل چهارم در این روش مانند روش مدیریت طرح است. با این تفاوت که در مدیریت طرح یا MC عامل چهارم از ابتدا تا انتها در پروژه حضور دارد اما در مدیریت پیمان فقط در مرحله اجرایی به پروژه اضافه می­شود.
  4. مدیریت اجرایی (EM): این مورد نیز تشابه زیادی با مدیریت پیمان دارد. تنها تفاوت عامل چهارم در این روش با روش PC این است که و صرفا جهت پروژه‌ای خاص عضو تیم کارفرما می‌شود.
سیستم قراردادی یکپارچه

سیستم قرارداد آخرین دسته از انواع قرارداد ساخت پروژه­های عمرانی است. این روش با هدف مشارکت بین بخش خصوصی و دولتی، بهره­مندی از امکانات بخش خصوصی و انتقال بخشی از مسئولیت دولت به بخش خصوصی داخلی یا خارجی معرفی شده است. در زیر به برخی از مهم­ترین موارد سیستم قرارداد یکپارچه اشاره شده است:

  • قرارداد عمرانی BOT:

به­واسطه قرارداد BOT (Build, Operation, Transfer) در کشور­های در حال توسعه ساخت و بهره­برداری پروژه توسط بخش خصوصی انجام می­شود و در نهایت به کارفرما یا دولت واگذار می­شود.

  • قرارداد عمرانی BOOT:

در سیستم قراردادی  BOOT(Build, Own, Operation, Transfer) تامین سرمایه لازم برای اجرای پروژه بر عهده بخش خصوصی بوده و این امکان بهره­برداری به مدت معلوم و مشخص از پروژه را خواهد داشت.

  • قرارداد عمرانی BOO:

در روش BOO (Build, Own, Operation)  ساخت، تصاحب، بهره­برداری و نگه­داری پروژه بر­عهده شرکت سرمایه­گذاری بخش خصوصی است و تعهدی برای انتقال پروژه به کارفرما ندارد.

 

کلام آخر من باب انواع قرارداد ساخت جهت پروژه ­های عمرانی ساختمانی

قرارداد ساخت عمرانی از مهم­ترین قرارداد­های صنعت عمران است. انواع قرارداد ساخت پروژه­ های عمرانی از نظر فنی و اجرا به پنج دسته تقسیم می­شوند که در این مطلب به اختصار آن­ها را بیان کردیم. با شناخت و آگاهی از انواع قرارداد ساخت پروژه­های عمرانی خود با مشکل مواجه نخواهید شد.

گروه طراحان معماران بوم ­آور با بهره­ گیری از تیمی خلاق و دانش آموخته­های عمران و معماری، آماده ارائه خدمات تخصصی و مشاوره در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون (از صفر تا صد پروژه) می­باشد. چنانچه علاقه­ مند هستید در مورد انواع قرارداد ساخت جهت پروژه ­های عمرانی و ساختمانی مشاوره بگیرید، می توانید با ما در تماس باشید.  همچنین جهت دیدن نمونه پروژه­های طراحی و اجرای انواع دکوراسیون توسط تیم خلاق بوم ­آور، اینجا کلیک کنید.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *