ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

اصول نورپردازی نما در سال ۱۴۰۱

اصول نورپردازی نما

هدف نورپردازی نما | باید و نبایدهای نورپردازی نما | انواع نورپردازی نمای ساختمان

 

اصول نورپردازی نما + هدف نورپردازی نما + باید و نبایدهای نورپردازی نما + انواع نورپردازی نمای ساختمان: یک ی از مهم ترین اجزای ساختمان و مهم ترین جنبه های طراحی معماری است. نمای ساختمان تاثیر بسیار زیادی بر زیبایی شهرها، به خصوص در شب دارد. نورپردازی مناسب از تاثیرگذارترین مواردی که زیبایی و شکوه ساختمان ها را در شب نمایان می کند. فاکتورهایی مانند طراحی ساختمان، جنس بافت، رنگ و غیره با رعایت اصول نورپردازی نما بهتر دیده خواهند شد. با توجه اهمیت نورپردازی، در این مقاله قصد داریم اصول نورپردازی نما، بایدها و نبایدهای آن را بررسی کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشد.

 

 

اصول نورپردازی نما
اصول نورپردازی نما

چرا نورپردازی نمای ساختمان مهم است؟

نور و نورپردازی جایگاه ویژه ای در طراحی معماری دارد. با توجه به افزایش روز افزون تعداد ساختمان ها، اهمیت نورپردازی صحیح نمای ساختمان بیشتر شده است. امروزه علاوه بر ساختمان های مسکونی و آپارتمان ها، شاهد بکارگیری اصول نورپردازی نما در ساختمان های تجاری، هتل، فرودگاه، تالار، رستوران ها، بانک ها و موسسات مالی، فروشگاه ها، مراکز خرید و غیره هستیم.

چگونگی اصول نورپردازی نما

به عنوان یکی از مباحث مهم معماری، با اهدافی از جمله ایجاد جنبه بصری و زیبایی در سطح شهر، افزایش ارزش مالی ساختمان ها، جنبه های تجاری، جلب توجه افراد و موارد بسیار دیگر، در ساختمان ها گوناگون با کاربری های متفاوت استفاده می شود.

اصول نورپردازی نما، بایدها و نبایدها

در این بخش به معرفی اصول نورپردازی نما ساختمان خواهیم پرداخت.

هدف از نورپردازی نما

یکی از مهم ترین اصول نورپردازی نما، تعیین هدف از نورپردازی است. قبل از اقدام برای نورپردازی نما باید مشخص کنید که نورپردازی را صرفا برای ایجاد زیبایی انجام می دهید؟ آیا تمام نمای ساختمان را می خواهید نور پردازی کنید؟ قصد دارید از کدام سبک استفاده کنید؟ نورپردازی را برای شب انجام می دهید یا روز؟

شدت، جهت و رنگ نور از مهم ترین اصول نورپردازی نما

به منظور اینکه نورپردازی نما به بهترین شکل ممکن انجام شود، باید به رنگ، شدت و جهت نور دقت کنید.

شدت نور: شدت نور باید مناسب، متعادل و کافی باشد. زیرا چنانچه شدت نور کم باشد جلوه زشت و ناپسندی به ساختمان خواهد داد و اگر شدت نور زیاد باشد باعث اذیت کردن افراد خواهد شد.

جهت نور: جهت نورپردازی نمای ساختمان باید به گونه ای باشد که باعث آزار ساکنان ساختمان نشود و تنها نمای بیرونی ساختمان را نورانی کند.

هماهنگی رنگ نور: متخصصان طراحی معماری توصیه می کنند که رنگ نور با مصالح و متریال به کار رفته در نما، همخوانی و تناسب داشته باشد. البته این بدان معنا نیست که نورپردازی نما دقیقا همرنگ با رنگ نمای ساختمان باشد، بلکه هم تناژ بودن رنگ نور با متریال و مصالح به کار رفته در ساختمان که از اصول نورپردازی نما است، بسیار مهم و باعث جذابیت نمای ساختمان خواهد شد. رنگ های آبی و سفید به دلیل هماهنگی با اغلب رنگ ها، بیشترین استفاده را در نورپردازی نمای ساختمان دارند.

 

پنهان بودن منبع نور در نورپردازی نمای ساختمان

شاید دیده نشدن و مخفی بودن منبع نور، از مهم ترین اصول نورپردازی نما باشد. در نتیجه بهتر است برای افزایش جلوه بصری نورپردازی، منبع نور از دید عموم پنهان شود.  

استفاده از سبک مناسب در نورپردازی نمای ساختمان

مانند سایر مباحث معماری، برای زیبایی بیشتر نما باید از اصول نورپردازی نما و یک سبک مناسب پیروی کرد. در ادامه روش ها و سبک های مختلف نورپردازی نمای ساختمان را معرفی خواهیم کرد.

انواع نورپردازی نمای ساختمان

انواع و سبکهای مختلف در اصول نورپردازی نما شامل موارد زیر است:

نورپردازی نما در خشن:

سیستم نورپردازی در این روش شامل تجهیزاتی است نمی تواند سطح گسترده ای از نما را پوشش دهد. در نورپردازی خشن بر روی نقاط و بخش های خاصی از نما تمرکز می شود. به طور کلی برای نمایش سطوح، بافت های کوچک و سایر عنصرهای معماری موجود در نما از سبک نورپردازی خشن استفاده می شود. در نورپردازی خشن نمای ساختمان، عناصر و المانهای موجود به جلوه بسیار زیباتری نشان داده می شوند.

نور پردازی یکدست نما:

در این روش نورپردازی تمام سطح نما به صورت گسترده، یکنواخت و یکدست نمایش داده خواهد شد.

نورپردازی از داخل و خارج نما :

این روش نورپردازی یکی از مهم ترین روش های اصول نورپردازی نما است که در آن به منظور برجسته کردن نمای بیرونی ساختمان، از عناصر نمای خارجی مانند پنجره و بالکن استفاده میشود. در روش نورپردازی از داخل و خارج، ابزارهای روشنایی را در خطوط عمودی و افقی ساختمان مانند طاق پنجره ها، برای افزایش حجم و طول و ایجاد جلوه بصری استفاده می شود.

نورپردازی تاکیدی نما : این روش نورپردازی نیز به جذابیت ساختمان بسیار کمک می کند. در این روش برروی برخی عناصر مانند پنجره ها، ستون ها، بالکن ها با نورپردازی تاکید می شود.

 

 

 

کلام آخر من باب اصول نورپردازی نما

در این مقاله با اصول نورپردازی نما و سبک های مختلف آن آشنا شدیم. گروه طراحان معماران بوم­ آور با بهره­گیری از تیمی خلاق و دانش آموخته­های معماری و طراحی ، آماده ارائه خدمات تخصصی و مشاوره در زمینه طراحی منطبق بر اصول نورپردازی نما(از صفر تا صد پروژه) می­باشد. چنانچه علاقه­ مند هستید طراحی نورپردازی نمای ساختمان شما به بهترین نحو انجام پذیرد، می توانید با ما در تماس باشید.  همچنین جهت دیدن نمونه پروژه­ های طراحی نما انجام شده توسط تیم خلاق بوم ­آور، اینجا کلیک کنید.

 

2 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *