ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

اصول نورپردازی نمای ساختمان. نورپردازی را دست کم نگیرید

اصول نورپردازی نمای ساختمان. نورپردازی را دست کم نگیرید 

 

در گذشته نورپردازی صرفاً مختص به مکان های اداری، تجاری، تفریحی و به طور کلی بناهای شاخص بوده است. در صورتی که امروزه مبحث نورپردازی به قدری گسترش یافته است، که شامل نورپردازی بناهای مختلف می گردد. از قبیل نورپردازی نمای ساختمان مسکونی، اداری و تجاری. نورپردازی نمای هتل ها. نورپردازی محوطه، نورپردازی تالار، نورپردازی رستوران، نورپردازی بانک، نورپردازی مراکز خرید و غیره. 

طراحی نورپردازی
اصول نورپردازی نمای ساختمان

اهمیت نورپردازی نما در شب

از دید یک طراح و معمار، طراحی نما در روز برای ساختمان بسیار حائز اهمیت است. زیرا اولین فضای ارتباط دهنده ساختمان با محیط، نمای ساختمان است. اما نورپردازی یک ساختمان در شب مسئله حساس تری می باشد. زیرا یک ساختمان بسیار معمولی با نورپردازی اصولی میتواند چشم هر بیننده ای را در شب به خود جذب کند. یا بالعکس یک ساختمان بسیار زیبا با نورپردازی غیر اصولی به منظره ای هول انگیز در شب تبدیل گردد.

اصول نورپردازی ساختمان چیست ؟

اولین نکته در نورپردازی، توجه به رنگ و شدت نورها می باشد. مسئله دیگر این است که نورها نباید به داخل ساختمان بیایند. زیرا تابش نور باعث رنجش ساکنین آپارتمان می شود. همچنین منبع نور نباید جز در موارد خاص دیده شود.

نورپردازی محوطه حیاط
اصول نورپردازی نمای بیرونی ساختمان

ضوابط طراحی نورپردازی نمای ساختمان

در طراحی نورپردازی باید به این نکته توجه داشت که نورپردازی باید هدفمند بوده و باعث زیبایی هرچه بیشتر بنا شود. در این خصوص هماهنگی رنگ نورها با رنگ متریال های انتخاب شده ، یکی از مهم ترین مواردی است که باید به آن توجه نمود. از دیگر ضوابط طراحی نورپردازی نمای ساختمان ، می توان به هماهنگی نورپردازی با محیط اطراف و آرایش دیواره های صاف و یکدست در تناسب با ابنیه مجاور اشاره نمود. به این صورت که آیا یک خط پیش آمدگی در طول سطح دیواری یا لبه ها وجود دارد؟ نظم قوسها و آرک ها چگونه است. ستون یا ایوان در نمای خارجی به کار رفته است. آیا برج ، مناره ، یا دیگر عناصر شاخص در ظاهر ساختمان پیدا می شود؟

استفاده از نورپردازی ها در ساختمان منوط بر چیست؟

استفاده از نورپردازی ها در ساختمان همیشه منوط بر نمای ساختمان نیست. از نورپردازی در سایر قسمت های ساختمان نیز استفاده می شود. برای هیجان انگیز تر شدن محوطه بیرونی خانه خود از نورپردازی در طراحی مبلمان حیاط و محوطه بیرونی خانه استفاده کنید. اینگونه می توانید شاهد باشید که چگونه نورپردازی می تواند باعث ایجاد تغییر در طراحی دکوراسیون حیاط خانه شما گردد. به طور مثال اگر در طراحی محوطه بیرونی خانه خود از پله استفاده می کنید برای این که در شب مشکلی برای قدم زدن نداشته باشید، می توان از نورپردازی های سطحی در زیر پله ها استفاده کنید.

روش های نورپردازی ساختمان

روش های مختلفی برای طراحی نورپردازی ساختمان وجود که در ذیل به طور خلاصه به شرح آنها می پردازیم:

۱) نورپردازی خشن

وقتی بخواهیم عناصر معماری نمای ساختمان را مورد توجه قرار دهیم، از نورپردازی خشن استفاده می کنیم. نورپردازی خشن باعث می شود بافتهای کوچک، سطوح و شکلهای ردیف روی سطح ساختمان مورد توجه بیننده قرار گیرند. اما اشکال این نورپردازی این است که نمی تواند سطح وسیعی از نمای ساختمان را روشن کند. همچنین ادوات نورپردازی معمولا روی همان سازه ای که نورشان به آن تابیده نصب شده و از نمای ساختمان فاصله ندارند.

نورپردازی ساختمان
اصول نورپردازی نمای ساختمان
۲) نورپردازی یکدست

نورپردازی یکدست و نرم، معمولا از یک نقطه در مجاورت نمای ساختمان انجام می شود. که توسط آن می توان نمای ساختمان را به صورتی یک نواخت و در سطح وسیعی روشن کرد.

۳) نورپردازی از داخل و بیرون

ساختمان ها را می توان از داخل هم نورپردازی کرد. در این صورت با استفاده از پنچره های موجود در نما و نور آسمان تاب می توان عناصر سردر ساختمان و سطح خارجی آن را روشن نمود. خطوط نمای ساختمان مشخص کننده حجم ساختمان است. بنابر این می توان با مشخص کردن لبه خطوط توسط منابع نور خطی، (از قبیل لوله های لامپ نئون یا فیبر نوری)، کمک کرد تا حجم و حدود ساختمان در نظر بیننده مورد توجه قرار گیرد. بهتر است بدانید اثر این کار در نظر بیننده بسیار مهیج خواهد بود. اگر چه در حالت کلی منبع ممکن است نسبت به خود ساختمان بیشتر قابل رویت باشد.

معجزه طراحی نورپردازی را در نمای ساختمان دست کم نگیرید

در طراحی نورپردازی ، تیم بوم آور به ابعاد، اندازه و مقیاس با توجه به فضای محیط توجه نموده و آن را مطابق با فضای مورد نظر و طبق سلایق شما کارفرمای محترم طراحی می نماید. گروه طراحان معماران بوم آور با بهره گیری از تیمی خلاق و دانش آموخته های طراحی و دکوراسیون داخلی آماده ارائه خدمات تخصصی طراحی نمای ساختمان،  طراحی و اجرای نورپردازی نما (از صفر تا صد پروژه) می باشد. چنانچه علاقه مند هستید نمای مورد نظر خود را نورپردازی کنید، می توانید با ما در تماس باشید. همچنین جهت دیدن نمونه کارهای ما می توانید اینجا کلیک کنید.

 

 

منبع: نماتکس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *