ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

مزایا معایب سقف عرشه فولادی – اخرین اطلاعات ۲۰۲۳

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

مزایا معایب انواع سقف عرشه فولادی | اجزای تشکیل دهنده سقف فولادی

 

مزایا معایب انواع سقف عرشه فولادی + اجزای تشکیل دهنده سقف فولادی : همانطور که می­دانید بسیاری از سازه­ها را با توجه به نوع و مواد تشکیل­دهنده آن­ها نام­گذاری می­کنند. عرشه فولادی نیز یکی از سازه­های ساختمانی ساخته شده از ورقه ­های فولادی موجدار است که در ساخت کف و سقف ساختمان­ها مورد استفاده قرار می­گیرد. سقف عرشه فولادی یک از روش­های سریع ، سبک و مقرون به­صرفه،  برای اجرا و ساخت سقف سازه­ها و ساختمان­های فلزی و بتنی است. در این مقاله به معرفی مزایا و معایب سقف عرشه فولادی خواهیم پرداخت.

 

مزایا معایب سقف عرشه فولادی
مزایا معایب سقف عرشه فولادی

 

سقف عرشه فولادی چیست؟

بهتر است قبل از بررسی مزایا و معایب سقف عرشه فولادی، با روش ساخت و کاربرد این سازه بیشتر آشنا شویم.

سقف عرشه فولادی، متال دک (Metal Deck) یا عرشه فلزی یکی از پر­مصرف­ترین سازه­های ساختمانی است که از ورق­های فولادی گالوانیزه و موجدار شده با روش نورد سرد، تولید می­شود. ضخامت این ورق­ها به­طور معمول بین ۰٫۷ تا ۱٫۲ میلی­متر است. به­طور معمول این سقف بر روی تیر­آهن سوار می­شود و محافظ مناسب و بادوامی برای موارد مختلفی چون بتن و پوشش عایق سقف است.

اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی

با اطلاع از مزایا و معایب سقف عرشه فولادی و اجزای تشکیل دهنده این سازه، درک بیشتری از  کاربرد آن خواهید داشت. برخی از مهم­ترین اجزای تشکیل دهنده این سازه شامل موارد زیر است:

  • ورق فولادی: ورقه­های فولادی مهم­ترین و اصلی­ترین متریال و اجزای تشکیل دهنده سقف عرشه فولادی است. وظیفه اصلی این ورق­ها حمل بار­های وارد شده به سقف حین اجرای سقف عرشه فولادی است.
  • گل میخ: یکی از انواع روش­ها برای اتصال ورقه­های فولادی به سایر اجزا، اتصال گل میخ­ است.  علاوه بر اتصال اجزا، وظیفه دیگر گل میخ جابجایی راحت نیروی برشی بین فولاد و بتن یا عمل برشگیری است. برای جوش گل­میخ­ها از دستگاه جوش قوسی استفاده می­شود.
  • میلگرد: از میلگرد­ها برای افزایش سرعت نصب و جلوگیری از ترک خوردن بتن در سقف عرشه فولادی استفاده می­شود.
  • بتن: پس از نصب میلگرد­ها از بتن برای مسطح کردن سقف عرشه فولای استفاده می­شود.
  • فلاشینگ: از فلاشینگ­های ساخته شده از ورق گالوانیزه در لبه­ی سقف عرشه فولادی به­منظور افزایش استحکام استفاده می­گردد. این عمل قبل از سفت شدن بتن صورت می­گیرد.
  • تیرهای فرعی: این تیر­ها به­صورت افقی در اسکلت ساختمان قرار می­گیرند. وظیفه اصلی این تیر­ها این است که بار اصلی منتقل شده به سقف را به ستون­های اصلی منتقل می­کنند.

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

سقف­­های عرشه فولادی از مزایای زیادی برخوردارند. علاوه بر این مانند هر سازه دیگری، استفاده از عرشه فولادی معایبی نیز به­همراه دارد. در این بخش به معرفی مزایا و معایب سقف عرشه فولادی خواهیم پرداخت.

مزایای سقف عرشه فولادی

برخی از مزایای سقف عرشه فولادی شامل موارد زیر است:

  • سرعت اجرا

طبق آزمایشات انجام شده، سقف­های عرشه فولادی حدود ۱۱ برابر سقف­های دیگر سرعت اجرای بیشتری دارند. منظور از سرعت اجرا، امکان تحویل ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ متر مربع در یک روز و کاهش بیش از ۵۰ درصد از اجرای سقف می­باشد. درنتیجه استفاده از سقف­های عرشه فولادی به سرعت نهایی اجرای پروژه و صرفه­جویی در زمان و هزینه نیز کمک می­کند.

  • صرفه­ جویی در مصرف بتن و میلگرد

یکی  دیگر از مزایای سقف عرشه فولادی، کاهش مصرف بتن بین ۱۰ تا ۱۵ درصد و کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی مصرف میلگرد است. این امر منجر به کاهش و صرفه­جویی در هزینه کلی خواهد شد.

  • کاهش بار ساختمان

سبک بودن سقف عرشه فولادی و کاهش مقدار بتن مصرفی باعث کاهش وزن مرده و سبک شدن ساختمان می­شود. این امر موجب افزایش مقاومت سازه در برابر زلزله خواهد شد. این سقف علاوه بر زلزله در برابر آتش­سوزی نیز بسیار مقاوم است.

  • کاهش خطا­ها انسانی

به­دلیل صنعتی بودن اجرای سقف عرشه فولادی، این نوع سقف امنیت اجرایی بالایی دارد و خطاهای انسانی که ناشی از اجرا و فعالیت در ساختمان است، کاهش خواهد یافت.

معایب عرشه فولادی

مزایا و معایب سقف عرشه فولادی بی­شمار است. در کنار مزایای گفته شده سقف عرشه فولادی معایبی نیز دارد. از جمله معایب سقف عرشه فولادی می­توان به سختی اجرای آن اشاره کرد. اگرچه اجرای این سقف با سرعت بالایی صورت می­گیرد اما برای اجرا، تمهیداتی لازم است و باید شرایط بسیاری را سنجید و سپس وارد مرحله اجرا شد. به­طور مثال مواردی چون تیرریزی و تمام اتصالات و جوش­ها در این سقف، باید تحت نظارت متخصص صورت بگیرد.

 

 

کلام آخر من باب مزایا و معایب سقف عرشه فولادی

در این مقاله با مزایا و معایب سقف عرشه فولادی بیشتر آشنا شدیم. این نوع سقف از جدید­ترین و سریع­ترین سازه­های سقف می­باشد. با اطلاع از مزایا و معایب سقف عرشه فولادی می­توانید از آن به عنوان جایگزین مناسب روش­های قدیمی استفاده کنید.

گروه طراحان معماران بوم­ آور با بهره ­گیری از تیمی خلاق و دانش آموخته­ های عمران و معماری، آماده ارائه خدمات تخصصی و مشاوره در زمینه طراحی و اجرای دکوراسیون (از صفر تا صد پروژه) می­باشد. چنانچه علاقه ­مند هستید دکوراسیون خود را تغییر دهید، می توانید با ما در تماس باشید.  همچنین جهت دیدن نمونه پروژه ­های طراحی و اجرای انواع دکوراسیون توسط تیم خلاق بوم ­آور، اینجا کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *