ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

نورپردازی و جایگاه آن در طراحی داخلی فروشگاه و نمایشگاه

 نورپردازی و جایگاه آن در طراحی داخلی فروشگاه و نمایشگاه ها

 

نورپردازی، طراحی و اجرای آن می تواند در جهت زیباسازی و جلب توجه بیننده به سوی اشیای فروشگاهی و نمایشگاهی و ویژگی های زیبای یک فضا بسیار موثر باشد.

 

نورپردازی فروشگاه

برای این منظور، بهترین انتخاب چراغ های قابل تنظیمی هستند که به صورت تک، دو تایی و سه تایی در بازار موجودند و پس از نصب در یک نقطه از دیوار می توان هر یک از آن ها را به سمت دلخواه تنظیم کرد به صورتی که محل مورد نظر ما را روشن کند. نور این چراغ ها را می توان به راحتی بر روی یک دیوار، ویترین خاص و یا یک مجسمه دلخواه تنظیم کرد.

نورپردازی و برترین نکات طراحی و اجرای آن در دکوراسیون تجاری (بخش 2)
نورپردازی و برترین نکات طراحی و اجرای آن در دکوراسیون تجاری (بخش ۲)

نورپردازی طبقات داخل ویترین ها

طبقات داخل ویترینها را نیز می توان با استفاده از روش های گوناگون روشن کرد. اما یکی از بهترین راهها نصب چراغ های کوچک در زیر هر یک از طبقات یا در مواقعی که طبقات شیشه ای هستند نصب یک لامپ در قسمت بالا و یا پایین آنها می باشد و اگر امکان ضخیم گرفتن طبقات وجود دارد نصب لامپ در درون هر طبقه و قرار دادن شیشه بر روی طبقات خواهد بود.

نورپردازی و اهمیت آن

باید توجه داشت بهترین زمان برای آماده کردن الگوی نورپردازی در آغاز طراحی نور، تصمیم گیری درباره چیدمان است. گاهی بیش از یک حالت آرایش ویترینها و اثاثیه وجود دارد؛ در این گونه موارد طراحی نور باید طوری انجام شود که با ترکیب متفاوت، تناسب داشته باشد. ممکن است به سادگی راه حل را افزودن چند پریز و منابع نور اضافی برای روشنایی تابلو ها و اشیا در نظر بگیرید، اما در طولانی مدت در می یابید که تهیه و تدارک از ابتدای پروسه به مراتب از نصب این ملزومات پس از نوسازی یا تکمیل بنا موجه تر و اقتصادی تر است. 

نورپردازی و برترین نکات طراحی و اجرای آن در دکوراسیون تجاری (بخش ۲)

چند مثال کاربردی

برای مثال، تعبیه چند منبع نور اضافی در سقف و یا نورپردازی ریلی، تقریبا هزینه ای برایتان ندارد، اما برای تائین مکان یک میز انعطاف خیلی بیشتری را در اختیارتان قرار می دهد. به عنوان مثال اگر در چیدمان فضایی مکان ویترین ها را از قبل در نظر نگرفته باشید؛ برای اضافه کردن یک نور مخفی داخل آنها نیاز به سیم کشی روکار پیدا می کنید که به زیبایی فضای شما آسیب می رساند و اگر بخواهیم این سیم کشی را مخفی و تو کار انجام دهید، نیاز به شکاف دیوار ها و سقف ها خواهید داشت که هزینه زیادی به شما تحمیل می کند. لذا بهتر است در موقع طراحی برای خود گزارش کار طراحی کنید.

گزارش کار

در ابتدای کار با تهیه لیستی از فعالیت های مختلف و ویترین هایتان و … همه چیز را طوری طراحی کنید که نور کافی و مناسب برای هر یک از آنها وجود داشته باشد.

محل قرار گیری چراغ ها 

ترتیب قرار گیری چراغ ها بمنظور توزیع روشنی دلخواه لازم است به گونه ای باشد که نور کافی به قسمت های بالایی دیوار ها و سقف برسد. این امر عموما نیاز به قرار گیری چراغ ها در فواصل یکنواخت دارد تا بدین ترتیب شدت روشنایی مورد نیاز در صفحه مربوط به ناحیه تامین روشنایی حاصل شود و ترتیب قرارگیری به صورتی است که فواصل بین چراغ ها از مقدار حداکثر نسبت فاصله به ارتفاع نصب تجاوز نمی کند و فاصله از دیوار ها نصف این فاصله است.

نورپردازی و برترین نکات طراحی و اجرای آن در دکوراسیون تجاری (بخش 2)
نورپردازی و برترین نکات طراحی و اجرای آن در دکوراسیون تجاری (بخش ۲)

فواصل نورپردازی

به منظور اطمینان از کافی بودن روشنی دیوار حتی می توان چراغ ها را به دیوار ها نزدیک تر کرد در مورد چراغ ها با نوردهی به طرف بالا لازم است آنها را در فاصله حداقل ۱۵۰ سانتی متر از نصف و حتی بیشتر از آن قرار داد ؛ به طوری که نور به طرف بالا به خوبی روی سقف توزیع شود. به منظور ایجاد نور عمومی برای فضا باید فاصله چراغ های توکار  ۱٫۸ تا ۲٫۴ متر باشد و در کار های دقیق حدود ۴۰ سانتی متر در نظر گرفته شود.

 

شرط موفقیت در نور پردازی

  • استفاده از رنگ های روشن تر در فضا های داخلی باعث انعکاس بهتر نور در فضا می شود.
  • شرط موفقیت در نورپردازی، هماهنگی چراغ ها با کاربرد مورد نظر آنها می باشد.
نورپردازی و برترین نکات طراحی و اجرای آن در دکوراسیون تجاری (بخش 2)
نورپردازی و برترین نکات طراحی و اجرای آن در دکوراسیون تجاری (بخش ۲)

انتخاب رنگ نور

منبع نور به عوامل زیر بستگی دارد :

  • کاری که در ناحیه تامین روشنایی انجام می شود.
  • شرایط داخل اماکن
  • سازگاری با سایر منابع نور موجود مثل لامپ های نور زرد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *