ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

محوطه سازی حیاط خانه باغ و ویلا . فضای سبز زیباتر داشته باشید

محوطه سازی حیاط خانه باغ و ویلا . فضای سبز زیباتر داشته باشید

 

امروزه یکی از معضلات بزرگ شهرهای بزرگ پدیده آلودگی هوا است. محوطه سازی و ایجاد فضای سبز در حیاط و پشت بام منازل یکی از راه های مقابله با این آلودگی هوا می باشد.

از دیگر خصوصیات محوطه سازی و فضای سبز می توان به ایجاد فضایی دلنشین، روحیه بخش و جذاب برای استفاده کنندگان از آن اشاره کرد. همچنین طرح های متفاوت و متناسب با ساختمان یا ویلا در اطراف یا پشت بام بنا تاثیر فراوانی در زیبایی و خوش نما کردن ویلا یا ساختمان مورد نظر دارد.

طراحی محوطه
محوطه سازی حیاط خانه باغ و ویلا . فضای سبز زیباتر داشته باشید

محوطه سازی ویلا

محوطه سازی ویلا در کشور ما در حال افزایش می باشد. در محوطه سازی ویلا و باغ ها بایستی به زیبایی در کنار ایمنی و استاندارد بودن آن توجه نمود. محوطه سازی حیاط  ویلا فقط کاشت، هرس و آبیاری نیست بلکه ایجاد فضایی دلپذیر برای فارغ شدن از روزمرگی است که ما را به نشستن و تماشای زیبایی گل ها و استنشاق بوی چمن مرطوب دعوت می کند.

بی شک شما دوست دارید ساعتها به تماشای فضای سبز حیاط ویلایتان با چشم اندازی پر از گلها و تزیینات رنگارنگ نشسته و از قدم زدن در آن لذت ببرید. در حقیقت، استفاده از گلها، گیاهان ، درختچه ها و ترکیب گونه های مختلف آنها با یکدیگر، ایجاد منظره ای فوق العاده زیبا می نماید که چشم انداز پیش روی تان را کاملا تغییر میدهد.

طراحی محوطه ویلا
محوطه سازی ویلا

محوطه سازی با گیاهان ، استخر و …

استفاده از استخر در ویلا خود شرایطی دارد که حتما بایستی در طراحی اولیه لحاظ گردد. متاسفانه امروزه این امر در کشور ما کمتر مورد توجه قرار می گیرد. در محوطه سازی باغ ها نیز تقریبا چنین موارد بایستی لحاظ شده و در طراحی های تخصصی مورد استفاده قرار گیرند.

در محوطه سازی با گیاهان متنوع سروکار داریم چون گیاهانی که در فضای سبز مورد استفاده قرار میگیرند همیشه علاوه بر شرایط ارثی و ژنتیکی، از شرایط محیط زیست نیز متأثر هستند. لذا باید به تغییرات درجه حرارت، حداقل مطلق دما، میانگین و حداکثر مطلق دما، تغییرات میزان رطوبت نسبی هوا، بارندگی ها ، تعداد روزهای ابری و آفتابی، کوتاهی و بلندی روز و شب و دیگر پدیده های جوی به دقت توجه شود.

محوطه سازی با استخر

بخش های مهم محوطه سازی

استفاده از آلاچیق، آب‌نما، برکه، نهر، استخر، گل کاری، درخت کاری، رواق، باربکیو و غیره از بخش های مهم محوطه سازی به شمار می روند. لذا با توجه به مساحت و خواست کارفرما طرح ها و المان های متفاوتی در محوطه سازی (Landscape) مورد استفاده قرار می گیرند.

بخش های مهم محوطه سازی

یکی از مهم ترین گامهای اصلی طراحی و اجرای محوطه سازی (Landscape) جا نمایی و آرایش گل و گیاهان در موقعیت مناسب و مطلوب خود به بهترین شکل ممکن می باشد که باید قبل از اجرا در طراحی محوطه نوع چیدمان گل و گیاه در طرح مورد نظر مشخص و معلوم گردد.

انتخاب خاک در محوطه سازی

در محوطه سازی در بخش های مختلف عناصر با نیروهای متفاوتی در کنار هم قرار میگیرند که هر کدام از آنها نیاز های متفاوتی برای زیر سازی دارند. همچنین با توجه به ایجاد بستر کاشت گیاهان در محوطه سازی، بررسی، جمع آوری، خاکبرداری و خاکریزی با مطالعه دقیق خاک موجود در سایت و همچنین استفاده از خاک مناسب در محوطه سازی، می تواند نقش مهمی در رشد و سهولت نگهداری گیاهان و استقامت عناصر در مقابل نیرو های ذکر شده داشته باشد.

انتخاب خاک در محوطه سازی

مصالح ساختمانی در محوطه سازی

خوشبختانه امروزه تولید و نو آوری مصالح در بخش ساختمان با توجه به رونق ساختمان سازی در جامعه با رشد سریعی روبرو است. اما شناخت و انتخاب صحیح مصالح برای محوطه سازی امری است که علاوه بر حس زیبایی شناسی در محوطه سازی نیاز به تجربه در مورد تغییرات احتمالی این مصالح در برابر شرایط جوی است. علاوه بر مصالحی که بصورت عمومی در فعالیت های مختلف ساختمانی استفاده میشود بخشی از مصالح بطور خاص فقط در محوطه سازی مورد استفاده قرار می گیرد که اطلاع از این موارد میتواند کمک بزرگی در بالا بردن سطح کار محوطه سازی باشد.

طراحی محوطه ویلا
مصالح ساختمانی در محوطه ویلا

ساخت المانها در محوطه سازی 

با توجه به مساحت و خواست کارفرما المانهای متفاوتی در محوطه سازی مورد استفاده قرار میگیرند. برخی از المانها عبارتند از آلاچیق، رواق ، آب نما، برکه ، استخر ، باربکیو ، پاسیو و…

ساخت المانها در محوطه ویلا
آلاچیق در محوطه سازی

 
آلاچیق کلمه عمومی است که در زبان فارسی به هر نوع سرپناهی که در فضای باز استفاده می شود اطلاق می گردد. حتی نوع کاربری آن که در مواردی بعنوان پارکینگ اتومبیل استفاده می شود نیز تغییری در این نام ایجاد نمی کند. این در حالی است که در محوطه سازی برای انواع مختلف از آلاچیق، بسته به کاربرد آن نامها و تعاریف جداگانه ای وجود دارد.

طراحی محوطه ویلا
آلاچیق در محوطه ویلا
آب نما در محوطه سازی

یکی از المان هایی که در چند سال اخیر برای محوطه سازی (Landscape) شدیدا مورد استقبال عمومی قرار گرفته آب نما است. ساخت آب نما می تواند با مصالح مختلفی انجام پذیرد. در ساخت آب نما مواردی چون نحوه ریزش آب، مقدار صدای مورد نیاز برای فضا، نور پردازی، ایزولاسیون و سهولت نگهداری، از اهمیت بالایی برخوردار می باشند.

طراحی محوطه ویلا
آب نما در محوطه ویلا

برکه در محوطه سازی 

برکه به فضایی گفته می شود که آب در آن بدون جریان و در فضایی بسته قرار دارد. برکه در محوطه سازی (Landscape) معمولا برای فضا هایی با هدف آرامش، طراحی و ساخته می شود و می تواند المان مفیدی در تامین این هدف باشد. برکه ها علاوه بر کاربرد به لحاظ زیبایی در محوطه سازی، می توانند نقش مهمی در ذخیره سازی آب برای آبیاری فضای سبز ایفا کنند. گیاهانی چون نیلوفر آبی ، لویی و.. که به عنوان گیاهان آبزی در محوطه سازی و فضای سبز جهت زیبایی بیش از پیش استفاده می شوند، در آبهایی که راکد هستند ( مثل برکه ) قادر به ادامه حیات می باشند.

برکه در محوطه ویلا

استخر در محوطه سازی 

از دیر باز شنا به عنوان یکی از مفرح ترین ورزشها مورد توجه بوده است. به همین دلیل ساخت استخر سالها در حیاط منازل مسکونی مورد توجه محوطه سازان قرار داشته است. امروزه با تغییر شکل زندگی شهر نشینی معمولا استخر بعنوان بخشی از محوطه سازی ویلا ها دیده می شود. ساخت استخر به دلیل چالشهایی چون آب بندی، تصفیه و نگهداری، از تخصصی ترین عناصر در محوطه سازی است.

استخر در محوطه ویلا

نهر در محوطه سازی

 
در فرهنگ کهن ما همیشه آبهای روان چه در باغهای ایرانی که ساخت آنها به بیش از ۲۰۰۰ سال میرسد و چه در شرایط طبیعی از اهمیت و استقبال زیادی برخوردار بوده است. به همین دلیل داشتن چنین المانی در محوطه سازی می تواند فضایی متفاوت ایجاد نماید.

نهر در محوطه ویلا
کف سازی در محوطه سازی

 
همواره یکی از تاثیرگذارترین بخشها در محوطه سازی کف سازی است. کف سازی جزیی از بخش سخت محوطه سازی است که می تواند نقش مهمی در راهنمایی استفاده کنندگان، تقسیم فضا، زیبایی، سازه فضایی، القای حسی خاص و … در محوطه سازی داشته باشد. استفاده از مصالح مناسب محوطه سازی (Landscape)  در این بخش برای حفظ امنیت، زیبایی و استحکام کار بسیار دارای اهمیت می باشد.

طراحی محوطه ویلا
کف سازی در محوطه ویلا
نورپردازی در محوطه سازی

 
در طراحی فضای سبز نور همواره به عنوان یک عنصر مهم و اساسی به شمار می آید زیرا کلیه نقاطی که در فضای سبز از اهمیت مخصوصی برخوردارند نظیر درب ورودی، حیاط جلویی، استخر، برکه، آبشار، فواره، مجسمه، درختان و کلیه وسایل زینتی باید امکانات روشنایی را داشته باشند تا بتوانند زیبایی واقعی را به نمایش بگذارند. نور مهمترین عامل در تفکیک رنگها و تعریف راهها و معابر در شب ها می باشد. در صورت نبود نور در شب طراحی فضای سبز امری کاملا بی معنی جلوه می کند. لذا نیاز به نور در شب به بیشترین حد خود می رسد.

محوطه سازی
نورپردازی در محوطه ویلا
تاسیسات برقی در محوطه سازی

 
استفاده از انرژی برق برای روشنایی عمومی، نور پردازی و راه اندازی تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی (Landscape) امری اجتناب ناپذیر است. اگر چه به دلیل حضور مهندسین در بخش ساختمان سازی، استفاده از استاندارد های مهندسی برق در ساختمانها نهادینه شده است. اما در محوطه سازی به دلیل اجرای سنتی محوطه ها، کمتر به این امر توجه میشود. استفاده از روشهای صحیح در انتقال و بهره برداری برق در محوطه سازی، نقش مهمی در ایمن سازی و کاهش هزینه های نگهداری فضای سبز دارا می باشد.

طراحی محوطه ویلا
تاسیسات برقی محوطه ویلا

تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی 

تاسیسات مکانیکی در محوطه سازی شامل آبرسانی، تاسیسات آبیاری اتومات، تاسیسات استخر و آب نما است که کمتر در ساختمان مورد توجه قرار می گیرد. به همین دلیل برای داشتن تاسیسات مناسب در محوطه سازی، آگاهی از نوع و عملکرد لوازم موجود در بازار و بکار گیری آنها در محلهای مناسب امری اجتناب ناپذیر است.

محوطه سازی ویلا

دوستدار محیط زیست باشید

 
طراحی محوطه باید به گونه ای باشد که به تاسیسات و ساختمانهای مجاور پروژه صدمه ای وارد نیابد و درختان زیبا و چندین ساله محفوظ مانده و حتی الامکان قطع نشوند.

طراحی منظر و محوطه
بوم آور دوست دار محیط زیست

گروه طراحان معماران بوم آور با بهره گیری از تیمی خلاق و دانش آموخته های طراحی و دکوراسیون داخلی آماده ارائه خدمات طراحی محوطه سازی ، فضای سبز ، معماری منظر و محوطه باغ و ویلا برای شما مشتریان گرامی می باشد. جهت دیدن نمونه کارهای ما می توانید اینجا کلیک کنید.

 

منبع: نگین آذین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *