ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

طراحی دکوراسیون داروخانه فضاهای درمانی و بیمارستان و عوامل دخیل در آن (بخش۲)

طراحی دکوراسیون داروخانه فضاهای درمانی و بیمارستان و عوامل دخیل در آن (بخش ۲)

 

در فضاهای درمانی رنگ های سبز، آبی، بنفش، نارنجی و فیروزه ای که تلقین احساس راحتی و آسایش را میدهند برای طراحی دکوراسیون توصیه می شوند. داروخانه بیمارستان باید در محل بیمارستان قرار گیرد تا بیماران و کارکنان بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. در ساختمان چند طبقه از بیمارستان، داروخانه باید ترجیحاً بر روی طبقه همکف به ویژه واحد توزیع قرار گیرد. داروخانه باید ظاهری دلپذیر داشته باشد و بهتر است فضای کافی برای صندلی بیمارانی داشته باشد که باید منتظر تحویل دارو بمانند.

عوامل مهم در طراحی دکوراسیون داروخانه فضاهای درمانی و بیمارستان: (بخش ۲)

طراحی دکوراسیون داخلی مراکز درمانی:

طراحی دکوراسیون داخلی مراکز درمانی از این رو بسیار قابل اهمیت می باشد که در میان انواع فضاهای معماری، هیچ فضایی مانند مراکز درمانی در محل تلاقی دو مقوله علم پزشکی و هنر قرار نمی گیرد.در کشورهای پیشرفته طراحی داخلی بیمارستان و فضاهای درمانی، هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی، روز به روز به سمتی می رود که گویی بیماران مهمانانی هستند که باید از آن ها پذیرایی شود. امروزه در طراحی داخلی فضاها و دکوراسیون محیط به جای اینکه فقط به امور تکنیکی و پزشکی توجه شود، طراحان درصدد هستند که بیماران از حال و هوای کسالت زدگی و افسردگی بیرون آیند.

عوامل مهم در طراحی دکوراسیون داروخانه فضاهای درمانی و بیمارستان: (بخش ۲)

طراحی دکوراسیون داخلی مراکز درمانی در کشورهای پیشرفته:

با نگاهی به کشورهای پیشرفته متوجه میشویم که به عنوان مثال در بیمارستان کودکان، این مکان بیشتر مانند پارک های بازی هستند و قسمت های مخصوص بزرگسالان مانند پاتوقی برای گپ و گفتگو به نظر می آیند. این مراکز درمانی، معماری و دکوراسیون داخلی خود را بگونه ای تغییر داده اند تا محیطی صمیمی تر و راحت تر برای بیماران به وجود آورند. اتاق های بستری عمومی جای خود را به سوئیت های مجلل تک نفره داده و توجه به مسائل حسی بیماران مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

 

تکنیک های نوین در طراحی دکوراسیون داخلی بیمارستان کودکان و زایشگاه:

هنگامی که بیمارستانی مخصوص قشر خاصی از بیماران می باشد، (مثلاً مادران باردار یا کودکان)، طبیعتاً طراحی و دکوراسیون داخلی آن نیز باید با توجه به خصوصیت های آن قشر خاص از بیماران انجام شود و طراحی این قبیل از مراکز درمانی باید به گونه ای باشد که از ترس و هراس بیمار به هنگام ورود به بیمارستان تا حد قابل توجهی کاسته شود.

فضاهای درمانی
فضاهای درمانی

چه باید کرد؟

توجه به این نکته، علی‌الخصوص در طراحی و دکوراسیون داخلی بیمارستان های کودکان بسیار مهم و ضروری است. کودکان به مسایلی که با آن ها ناآشنا هستند بسیار حساسند. آن ها هنگام ورود به بیمارستان، علاوه بر اینکه از افرادی که هر روز با آن ها در تماس هستند دور می شوند، می بایست با وضعیت بیماری خود نیز آشنا شوند. (بنابراین امروزه بسیار ضروری است که در بخش اطفال، والدین در طول درمان و بستری همراه کودکان خود در بیمارستان حضور داشته باشند).

طراحی و بیماران

جدا از اینکه بیماری، در هر قشر یا هر سنی تأثیری منفی روی روان انسان ها می گذارد، جامعه باید به آسیب پذیرتر بودن کودکان توجه خاصی نشان دهد، از این رو طراحی و دکوراسیون داخلی بیمارستان کودکان یکی از پر اهمیت ترین قسمت های کار طراحان و معماران برجسته است. معماران حرفه ای باید با طراحی فضایی روشن و مطبوع که مورد پسند بیماران و همراهان آن ها باشد فضایی آرام و دلچسب را برای مراجعه کنندگان به بیمارستان به وجود آورند.

یک نمونه برتر طراحی دکوراسیون داخلی بیمارستان کودکان و زایشگاه

گروه معماری خوزه رافائل مونتئو با طراحی اش برای بیمارستان کودکان و زنان گرگوری مارانیون در مادرید نشان داد که زنان باردار و اطفال به دیوارهای رنگارنگ و شخصیت های کارتونی نقاشی شده روی آن نیازی ندارند. او بر این عقیده است که بارداری، بیماری نیست، بلکه حالت و موقعیتی از زندگی یک زن است. در این بیمارستان، از پنجره تمامی اتاق ها، فضای سبز طراحی شده در محوطه دیده می شود.

عوامل مهم در طراحی دکوراسیون داروخانه فضاهای درمانی و بیمارستان: (بخش ۲)
تکنیک های به کار رفته در طراحی دکوراسیون بیمارستان گرگوری مارانیون

دیواری که پنجره ها در آن قرار دارد، با رنگ هایی که نه کمرنگ و بی روح اند و نه خیره کننده و زننده، پوشانده شده اند و دیوارهای همجوار و سقف با رنگ سفید در به تعادل رساندن فضای اتاق مؤثر هستند. این گروه معماری به جای استفاده از تصاویر کارتونی روی دیوارها برای آرام کردن بیماران به آنها امکان کنترل نور، درجه حرارت و صدا را داده است که همگی از فاکتورهای مهم طراحی بیمارستان محسوب می شوند.

طراحی ۱۷ نوع مبلمان بیمارستان

طبق درخواست کارفرما، این گروه معماری طراحی  ۱۷ نوع از مبلمان بکار رفته در بیمارستان، از جمله قفسه، میز جلسه، صندلی های قسمت پذیرش، صندلی راحتی متحرک و میزهای غذای متصل به تخت بیماران را خود بر عهده گرفت و طراحی کرد. در این طراحی سعی بر به حداکثر رساندن آرامش و راحتی مادران و همراهان آن ها در یکی از حیاتی ترین لحظات زندگی، یعنی تولد فرزند بوده است.

عوامل مهم در طراحی دکوراسیون داروخانه فضاهای درمانی و بیمارستان: (بخش ۲)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *