ساعات کاری: شنبه تا چهارشنبه 18:00 - 8:30

مشتریان گرامی می توانید بعد از ساعت کاری با موبایل 8358079-0912 در تماس باشید

جایگاه رنگ در طراحی و انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون خانه

جایگاه رنگ در طراحی

جایگاه رنگ در طراحی یکی از جالب ترین جنبه های دکوراسیون است. طراحان دکوراسیون امروزی تقریبا همه قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و ترکیب آن ها با یکدیگر را در هم شکسته اند و امروزه انتخاب رنگی دلخواه برای دکوراسیون یک خانه مشکل تر شده است. اما هنوز راه هایی برای تشخیص مجموعه رنگی مناسب برای هر خانواده وجود دارد. امروزه بیش از هرچیز به سلیقه و روحیات ساکنان خانه توجه می شود. هر یک از ما احتمالا ایده هایی درباره رنگ های مورد علاقه خود داریم و انتخاب و سلیقه ما اغلب بهترین راهنما برای انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای محل زندگی و منزلمان است.

جایگاه رنگ در معماری

راهنمای انتخاب رنگ مناسب

اگر به یک پارچه کنفی رنگ پریده، یک رومیزی بنفش پر رنگ و یا لباس هایی به رنگ های زنده و درخشان تمایل دارید اینها می توانند راهنمای شما در انتخاب مجموعه رنگی مناسب برای منزلتان باشد. در قدم اول کلیه لوازمی که در منزل دارید و دارید و آن ها را به خاطر رنگشان دوست می دارید در یک جا جمع کنید. کتاب ها و مجله هایی که در رابطه با ترکیب رنگ هستند، تهیه کنید و با مطالعه آنها اطلاعات کافی در رابطه با ایجاد ارتباط میان رنگ های گوناگون کسب کنید. ترکیب رنگ هایی که شما می پسندید با یکدیگر در یک مجموعه واحد و تاثیر نور موجود در فضا بر آنها، عواملی هستند که نتیجه کار را تحت تاثیر قرار می دهند.

چالش رنگ های منتخب

هنگامی که رنگ های مورد پسندتان را انتخاب کردید با استفاده از مداد رنگی، مداد شمعی، آبرنگ و یا هر وسیله رنگ آمیزی دیگری که در اختیار دارید آنها را کنار هم بر روی یک قطعه کاغذ سفید آزمایش کنید. اندازه سطوح رنگی مختلف را تغییر دهید و به آن ها کمی سفیدی برای روشن تر شدن اضافه کنید. به چرخه رنگ مراجعه کنید و با استفاده از آن رنگ مورد نظرتان را یافته در کنار آن امتحان کنید. به خاطر داشته باشید که رنگ های منتخب شما وقتی بر روی سطح دیوارهای اتاق اجرا شوند تاثیری بسیار قوی تر از نمای آن ها بر روی یک قطعه کاغذ خواهند داشت.

تاثیر نور محیط بر رنگ

وقتی به یک ترکیب رنگ رضایت بخش رسیدید توجه داشته باشید که تاثیر نور موجود در محیط و شرایط منزل خود را نیز در نظر بگیرید. به عنوان مثال دیوار های زرد درخشان برای یک خانه  آفتاب گیر در منطقه ای با آب و هوای گرم و آفتابی، بسیار زیبا به نظر می رسند اما همین رنگ بر روی دیوارهای یک اتاق شمالی که از نور طبیعی کمی بهره مند است نازیبا و کسل کننده خواهد بود. در چنین اتاقی استفاده از رنگ زرد خردلی نتیجه ای بسیار مناسب تر خواهد داشت.

نور طبیعی و مصنوعی

نور چه از نوع طبیعی و چه مصنوعی باشد تاثیرات مختلفی بر رنگ خواهد داشت و آگاهی از این امر هنگام طراحی رنگ یک فضا ضروری است. دقت کنید که در چه زمانی از روز و به چه میزان نور طبیعی به هر یک از اتاق های شما می تابد و رنگ مورد نظرتان برای هر یک از اتاق ها را در نور همان بیازمایید.

اصطلاحات متداول طراحان دکوراسیون در ارتباط با رنگ

در این جا به برخی از اصطلاحات متداول طراحان دکوراسیون در ارتباط با رنگ اشاره می کنیم :

جایگاه رنگ در طراحی دکوراسیون منزل
جایگاه رنگ در طراحی دکوراسیون منزل

رنگ های آکسان :

رنگ های تند و درخشانی که برای زنده کردن و انرژی بخشیدن به یک مجموعه رنگی به آن اضافه می شود، مانند رنگ صورتی تند چند کوسن و یک جفت شمع در یک اتاق نشیمن که با خانواده رنگ کرم رنگ آمیزی شده است.

رنگ زمینه :

رنگ زمینه رنگی است که در بزرگترین سطوح و به بیشترین میزان در یک فضا مورد استفاده قرار گرفته است مانند رنگ دیوارهای یک اتاق. رنگ زمینه، اغلب به عنوان پس زمینه ای برای سایر رنگ های به کار رفته در اتاق مورد استفاده قرار می گیرد و سایر رنگ های به کار رفته در اتاق مورد استفاده قرار می گیرد و سایر رنگ ها مانند رنگ های آکسان یا متضاد را در خود جای می دهد.

رنگ های متضاد :

این رنگ ها در کنار هم تاثیر چشمگیر پربیننده باقی می گذارند چنانکه حتی پس از بستن چشم ها این تاثیر تا مدت کوتاهی در ذهن بیننده باقی می ماند.

رنگ های سرد :

این رنگ ها حاوی مقدار زیادی رنگ آبی هستند، به عنوان مثال خاکستری هایی که شامل مقداری رنگ آبی باشند احساس سردی و سرما را در شما ایجاد می کنند در حالی که خاکستری حاوی قرمز یا بنفش قرمز حس گرما را در بیننده القا می کنند و ویژگی دیگری خواهند داشت.

رنگ های مکمل :

این رنگ ها که در چرخه رنگ در برابر یکدیگر قرار دارند در کنار هم نمایی چشمگیر و متعادل می آفرینند. این رنگ ها هرگز از یک خانواده نیستند و حداکثر تفاوت را با یکدیگر دارند. به عنوان مثال می توان چند کوسن نارنجی تند را در زمینه ای از رنگ آبی نمونه بارزی از این ترکیب در نظر گرفت.

رنگ های غالب :

رنگ غالب همیشه رنگی که در بزرگترین سطوح و به بیشترین میزان در مجموعه ای به کار رفته ، نیست بلکه رنگی است که بیش از بقیه رنگ ها نظر را به خود جلب می کند.

یک خانواده رنگی :

مجموعه ای از رنگ ها می شود که به نوعی با یکدیگر مرتبط هستند برای مثال خانواده آبی شامل مجموعه ای از رنگ های آبی است که از یک سو با آبی سبز ها شروع می شود و از سوی دیگر به رنگ های آبی بنفش ختم می شود . خانواده قهوه ای از رنگ قهوه ای خاکستری تا پرده های نارنجی و قرمز را شامل می شود.

رنگ های گرم :

این رنگ ها محتوی مقدار قابل ملاحظه ای قرمز هستند. حتی برخی از آبی ها نیز ممکن است به واسطه وجود مقداری قرمز در آن ها در این مجموعه جا بگیرد.

رنگ های هم پرده :

این ها رنگ هایی هستند مانند رنگ زرد پر رنگ و آبی پررنگ، این رنگ ها لزوماً از یک خانواده نیستند بلکه هر دو دارای میزان مساوی از رنگ قرمز یا آبی هستند و هیچ یک بر دیگری غلبه نمی یابد.

جایگاه رنگ-های سرد و گرم در طراحی دکوراسیون
جایگاه رنگ-های سرد و گرم در طراحی دکوراسیون

 

جایگاه رنگ های غالب در طراحی دکوراسیون
جایگاه رنگ های غالب در طراحی دکوراسیون

 

جایگاه رنگ های مکمل در طراحی دکوراسیون
جایگاه رنگ های مکمل در طراحی دکوراسیون

 

جایگاه رنگها در طراحی دکوراسیون
جایگاه رنگها در طراحی دکوراسیون

 

جایگاه رنگهای گرم و سرد در طراحی دکوراسیون
جایگاه رنگهای گرم و سرد در طراحی دکوراسیون

 

جایگاه رنگها در طراحی دکوراسیون
جایگاه رنگها در طراحی دکوراسیون
جایگاه رنگ در طراحی دکوراسیون
جایگاه رنگ در طراحی دکوراسیون

 

جایگاه رنگها در طراحی دکوراسیون
جایگاه رنگها در طراحی دکوراسیون

 

 

منبع: Boomavar.ir

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *